Pages

December 30, 2009

::Reviving Islamic Spirit 8th (1)::


tinggi tak bertiang, biru langit Toronto. chantek.
tak tersangka suhu sejuk mencecah -10 darjah Celcius.
Subhanallah.

mustahil tengok langit tak terkenang Allah.
mustahil kan?
jenguk ke atas, nampak langit biru, matahari cemerlang.
jenguk ke bawah, nampak rumput segar, tupai lompat-lompat.

"Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan)
Kami pada segenap penjuru dan pada diri mereka sendiri,
sehingga jelaslah bagi mereka bahawa al-Quran itu adalah benar.
Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagimu) bahawa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu?"
(Surah Fussilat: 53)

"...segenap penjuru...", mane lagi nak lempar mata ni?
kiri kanan depan belakang atas bawah,
semua bukti kekuasaan Allah, bukti kewujudan Allah.

sampai di Metro Convention Centre, Toronto (the venue of Reviving Islamic Spirit 8).. hurk?!
kiri bertudung! kanan bertudung! depan bertudung! belakang bertudung!
melonjak-lonjak happy!
ramainya saudara-mara.. ^_^

kaki dihayun hingga sampai ke destinasi peringkat 1 (kaunter pendaftaran), heheh..
"assalamualaikum", "assalamualaikum", "assalamualaikum" dan berkali-kali lagi salam dilemparkan ke muka..
terkilan, bukan saya yg mendahului mereka.. mereka yg mendahului saya..
saya mampu mengucapkan salam. saya mampu. tapi..

apa yang meragukan diri saya sendiri?

Dari Abdullah bin Amru r.a: "Seseorang telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w: 'Apakah sifat yang paling baik dalam Islam?' Rasulullah s.a.w bersabda: 'Memberikan makanan serta memberi salam sama ada kepada orang yang engkau kenali atau pun tidak'."
(Hadith Riwayat Muslim)

berat mengucapkan salam, hanya mampu tersenyum sahaja..
hmm, ini harus dikikis!
harus saya mendahulukan kebaikan yang datang dari diri sendiri!
mesti!

apa yang saya ragukan? apa yang saya beratkan?
bukankah pakaian taqwa ini sudah cukup membuktikan bahawa kita bersaudara?
kenapa saya masih ragu?

mahu jadi insan dermawan dengan menawarkan ukhwah
dan kasih sayang dalam senyum dan salam.
jangan kedekut ye~

peterborough
salina

2 comments:

atiqahmki said...

huuuu atiqah likes this post!jelesnyeee tak dpt pi. ctelah lg yek

saLiNa said...

inshaAllah tiqah..
xpe, ape2 input nnt salina post kat sini..
hope to share with everyone too :)

oh, sebelum salina lupe,
tahniah kakak kawen! heheh