Pages

October 26, 2009

:: berita dari loteng ::

lately, saya rasa mcm diuji dgn baaaaanyak sgt benda..

rasa beban.
rasa himpit.
rasa malas.
rasa susah.
rasa payah.
dan rasa lemah...

tapi..

bila tringat adik2 saya kat selatan Thailand,
bila tringat abg2 saya kat Padang,
bila tringat pakcik2 saya kat Palestin,
bila tringat makcik2 saya kat Chechnya,
bila tringat atok2 saya kat Somalia,

dan, bila teringat kwn2 saya yg naek sama sampan dgn saya ni pun ,

apelah sgt beban yg himpit saya neh..
klau nk dibndingkan dgn adik, abg, pakcik, makcik, atok saya kat sana sinun nuh..

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

knp saya diuji?

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, 'kami telah beriman,' dan mereka tidak akan diuji?
Dan sungguh, kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta."
(Al-Ankabut: 2-3)

knp ujian seberat ini?

"Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Al-Baqarah: 286)

saya tertekan!!

"Dan janganlah kamu merasa lemah, dan jangan pula bersedih hati, sebab kamu paling tinggi darjatnya, jika kamu orang beriman."
(Ali 'Imran: 139)

mcm mana saya nk hadapi semua ni?

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersedia (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung."
(Ali 'Imran: 200)

pe saya dpt dr semua ujian2 ni?

"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diir mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka."
(At-Taubah:111)

abes, kpd siapa saya nk berharap?

"Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepadaNya aku bertawakkal, dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy (singgahsana) yang agung."
(At-Taubah:129)

saya dh x tahan lg!!!

"..dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
(Yusuf:12)

rujukan: emel dr Jakim, dan blog anak-anak nil.

p/s: buat kwn2 yg dlm situasi yg sama,
inshaAllah kita hadapi dgn tabah yuh!


loteng stewart
salina

0 comments: